Grønne smoothies giver en god sund start på dagen

Grønne smoothies giver en god sund start på dagen

Mange mennesker har hørt det gamle udtryk at morgenmaden er det vigtigste måltid. I takt med vores videnskabelige fremskridt indenfor kost og ernæring er dette udtryk blevet påvist utallige gange. Faktisk anbefales det at du indtager op imod 25% af dit daglige energibehov som morgenmåltid og det er der flere gode årsager til. I en travl hektisk hverdag kan en sund måde at få dækket energibehovet på være at drikke en grøn smoothies, som man tager med på farten.

Hvorfor er morgenmaden så vigtig

Der er mange grunde til at morgenmåltidet er nødvendig og essentiel for en sund livsstil. Den første årsag er at man når man vågner har kroppen ligesom alle andre maskiner brug for brændstof. Mennesker får deres brændstof igennem maden og deraf morgenmåltidet. En af årsagen til at den grønne smoothies er en god løsning er at den muliggør at man får både langsomt og hurtigt omsættelige kulhydrater. Langsomt omsættelige kulhydrater er dem, som gør at man er mæt i lang tid og de hurtigt omsættelige er dem som giver en øjeblikkelig energi.

Det er ikke kun kroppen som har brug for næring

Det er ikke kun vores fysiske krop, som har brug for næring om morgenen. Vores hjerne har ligeledes brug for brændstof for at fungere optimalt og det er endnu et argument for hvorfor man skal huske at spise eller drikke sin morgenmad. Specielt når man drikker sin morgenmad har man mulighed for at give hjernen et sukkerboost at starte dagen på idet at mange frugter indeholder frugtsukker.

Vær kreativ når du skal lave grønne smoothies

Der findes utallige frugter og grøntsager som den almindelige dansker ikke forbinder med en smoothies. Men der findes ingen facitliste og derved kan du lave den præcis som du vil. Du kan regulere fasthedsgraden ved hjælp af isterninger. Dernæst kan du ændre sur/sødhedsniveauet ved hjælp af ingredienser såsom limes/citroner og ingefær på den sure side og med ingredienser som æbler, jordbær, hindbær og appelsiner på den søde side.

Styrketræner du meget er der også en grøn smoothies til dig

Træner du meget og har derved brug for en stor mængde protein kan du også vælge at komme et par æg i din smoothies. Du skal blot huske at det skal være varmebehandlede æg så du ikke risikerer at blive smittet med salmonella og lignende sygdomme. Ved at tilsætte 1-2 æg i dine smoothies så øger du proteinmængden.

Du kan ikke udelukkende leve af smoothies

Du kan erstatte mange måltider med smoothies, men det er en dårlig idé kun at leve af flydende kost af flere årsager. Den første er at du på den måde ikke får de nødvendige fibre, kroppen har brug for, for at kunne opretholde fordøjelsessystemet. Dernæst er det også en dårlig idé for maven idet mavesyren vil vende sig til den manglende mængde fedt og stærkt med og gøre den mere sårbar til de tilfælde hvor du skal have den.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *