Kom godt i gang med okklusionstræning

Træning

Okklu-hvad for noget tænker du måske, og du er ikke den eneste. Okklusionstræning er en ny type af motion, som kommer med en lang række fordele både til dem, som allerede er i form, og til dem, der overvejer at begynde at træne igen. Ordet kan give de fleste mennesker en klang af noget teoretisk eller måske endda professionelt, men faktisk er okklusionstræning meget enkelt, når du bare har den rette basisviden på plads.

Hvad er okklusionstræning?

Okklusionstræning er en effektiv træningsmetode og fungerer som et godt alternativ til den almindelige styrketræning. Med denne type af træning genopbygger du din styrke, hvis du netop er startet, eller også får du en bedre muskelopbygning gennem denne træningsform. Det kan være, at det lyder lidt teknisk, eller at det kræver en speciel viden eller specifikke redskaber, men egentlig er det meget simpelt; med okklusionstræning styrker du dine muskler uden at tilføre dem for meget stress og pres.  

Et godt alternativ

Okklusionstræning er et godt alternativ til dig, der har haft eller stadig har en skade. Ved at undgå at lægge for meget vægt og pres på dit skadede område men stadig træne din muskelopbygning op vil du fortsat kunne være i form og dyrke motion, uden at det gør din skade værre. Okklusionstræning er altså en træningsform med meget lav belastning, men hvor der stadig lægges vægt på, at dine muskler skal stimuleres og komme i gang.

Sådan fungerer det i praksis

Okklusionstræning er blevet mere og mere populært over den sidste årrække. Alligevel findes der mange forskellige bud på, hvordan det egentlig foregår, og hvad filosofien bag træningsmetoden er. Heriblandt findes der også mange almene misforståelser eller forvirring om, hvordan træningen egentlig hjælper din krop.

Derfor tager vi her hul på den mest almindelige misforståelse, når det kommer til denne træningstype: Okklusionstræning er farligt og giver ikke kroppen noget. Denne påstand regerer mange steder men er langt fra virkeligheden. Okklusion betyder at lukke noget af, hvor det i træningsregi vil sige at lukke af for vener. Det kan lyde mærkværdigt, men studier har vist, at ved at tilføre bestemte muskler mere blod og dermed et højere tryk giver træningen mere, end hvis du styrketræner med stor belastning.

Mere intens træning med minimal belastning

Okklusionstræning går i praksis ud på, at man bruger et knæbind eller en strop til at klemme på venerne, som reducerer tilbagestrømningen af blod til et bestemt område. Det gør, at din træning bliver mere intens og kortere og sker med en meget lavere belastning, hvilket er meget bedre for dine led og muskler.

Synes du, at det lyder lidt risikabelt eller måske direkte farligt, så tænk på, at det faktisk er den samme mekanik, når du får målt blodtryk. Her lægges der også et bestemt pres på dine vener, så dit blodtryk kan måles. Det er derfor ganske ufarligt, og du har sikkert prøvet det før.

Sådan kommer du i gang

En stor fordel ved at begynde med okklusionstræningen er, at du næsten ikke behøver at gå ud og investere i nyt sportsudstyr. Alt, hvad du behøver for at dyrke denne nye træningsform, er to helt simple ting, som du sikkert allerede har gemt inde i skabet. Du får brug for et knæbind, en strop eller noget helt tredje, som kan fungere som en slags manchet, der kan lægge det nødvendige pres. Derudover skal du bruge et stopur til at time tidspunkterne. Her kan du også alternativt bruge din mobil. Det er altså meget begrænset, hvad du behøver af sportsudstyr for at komme i gang med okklusionstræningen, og derfor er der ingen undskyldninger for ikke at komme i gang så hurtigt som muligt.

Posted in Ikke-kategoriseret

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *